infekcje układu oddechowego dolegliwości

INFEKCJE UKŁADU ODDECHOWEGO -WPŁYW NA NASZE DOLEGLIWOŚCI

Większość portali żyje newsami na temat koronawirusa, wiec nie będziemy gorsi, tez o niego zahaczymy. Nie będziemy jednak siać dalszej paniki i dezorientacji, to zostawmy telewizji (bądź co bądź, ale przecież budżet zasilono 2mld polskich złotych, wiec kasy na bzdury nie zabraknie). Wracając do wirusa (jak i zapalenia płuc, przeziębienia, zapalenia gardła i innych chorób spotykanych zwłaszcza zima) – powoduje on dość mocne dolegliwości min. ze strony układu oddechowego. Nasilony kaszel, wydzielina w płucach czy infekcja w rejonie gardła będą manifestowały się napięciem tkanek miękkich klatki piersiowej, szyi, jak i restrykcjami stawowymi żeber i kręgosłupa.

Obecność jakiejkolwiek infekcji będzie się manifestowała utrata elastyczności narządu którego dotyczy. I nie ma tu zasady czy to stan zapalny błony śluzowej żołądka, esicy, czy… właśnie płuc.

Sztywność, sklejenia w rejonie samego narządu jakim jest płuco będzie przekładać się poprzez połączenie z opłucną na ruchomość żeber i kondycje mięśni międzyżebrowych, co może zaowocować restrykcja nerwów międzyżebrowych, a w konsekwencji bólem i zaburzeniami czucia wzdłuż przebiegu żeber.

Nasilony oddech i kaszel bardzo często będą angażować pomocnicze mięśnie wdechowe, pierwsze żebro co skutkować będzie napięciem systemu wieszadlowego płuc – osklepka opłucnej. Jest on bliskim sąsiadem zwoju gwiaździstego, który gdy jest zbyt mocno stymulowany może ograniczać ruchomość szyi, powodować ból karku czy promieniowanie do kończyny górnej. Można się wystraszyć, że to zapalenie krążka miedzykręgowego ? Można.

Dodatkowo system więzadłowy płuc będzie oddziaływał na powięź przedkręgową i przedtchawiczą od której uzależnione jest prawidłowe funkcjonowanie naczyń i nerwów w rejonie odcinka szyjnego. Poprzez swoje przyczepy może wpłynąć na ograniczenie ruchomości i ból karku. W konsekwencji może skutkować to pojawieniem się np. bólu głowy pochodzenia napięciowego, czy zmniejszenie mobilności barku.

Zważając na to, że przy oddychaniu przepona w ciągu dnia wykonuje ok 22-24 tysięcy ruchów, a każdy z nich angażuje do pracy klatkę piersiowa, wypadałoby o nią zadbać.