Opis przypadku 2, Przepuklina lędzwiowa -
Czy jesteśmy skazani na operację?

Pacjencji których bolą plecy, nie mówiąc już o tych z promieniowaniem bólu do kończyny zrobią czym prędzej rezonans lub tomograf. Widząc opis badania, 90% pacjentów nie zastanawia się czy wynik oznacza, że jest dobrze, czy źle, tylko myśli nad tym jak bardzo jest źle i snuje najgorsze scenariusze. Na koniec pociesza się, że to przecież SKS, PESEL, a ziemia i tak wszystko wyciągnie :)

Oczywiście większość tego typu obaw jest bezpodstawnych bo w pewnym wieku zmiany degeneracyjne w obrębie kregosłupa będą - większe lub mniejsze i wcale nie muszą muszą i zazwyczaj bezpośrednio nie są przyczyną dolegliwości pacjenta. Poniżej mamy fotkę opisu i wycinek badania obrazowego kręgosłupa lędźwiowego. W tym przypadku nie dziwie się, że pacjent przejmował się opisem swojego badania, bo jego stan tylko potwierdzał te obawy. Ale od początku, zróbmy z tego małe studium przypadku.

Pacjent 33lata, mężczyzna, bez chorób współistniejących, w ogólnie dobrej kondycji fizycznej. Trafił do nas po serii zastrzyków i zabiegach fizykoterapii (?!) z objawami rwy kulszowej. Propozycja lekarzy - operacja. Czucie i siła mięśniowa - ok, slump - niemożliwy do wykonania, skrzyżowany slr ok. 20*, kłopot ze zmianami pozycji, ból kończyny wybudzający w nocy. Duża sztywność w rejonie miednicy, prawego dołu biodrowego, kości krzyżowej, przejścia lędźwiowo-krzyżowego i potylicy po prawej stronie.

Praca z pacjentem objęła 4 wizyty, z czego ostatnia była bardziej skontrolowaniem stanu i dopieszczaniem szczegółów.

Cała terapia polegała na umożliwieniu ciału drenażu stanu zapalnego, normalizacji układu współczulnego i przywspółczulnego, uwolnieniu przebiegu samego nerwu. Wykorzystaliśmy:

• Techniki wisceralne w rejonie kątnicy, zastawki kretniczo-katniczej, prawej nerki, przepony.
  • Techniki nasłuchowe uwalniające korzeń i ganglion segmentu L5/S
  • Techniki czaszkowo-krzyżowe w celu normalizacji układu nerwowego i wyciszenia rejonów przebodźcowanych z tytułu uszkodzenia krążka.
  • techniki BLT segmentu L5/S1 i stawu krzyżowo biodrowego P

Zalecenia:

• Odstawienie leków p/bólowych. Wykonywanie wszystkich czynności w zakresach bezbólowych, łącznie ze schylaniem się i długimi spacerami aby zapewnić odpowiednie warunki do gojenia się dysku, który jak wiemy musi być w tym celu poddawany obciążeniom.
  • Obecnie pacjent wraca do pracy zawodowej, nie ma żadnych objawów, wszystkie testy neurologiczne są negatywne. Czy to znaczy ze się całkowicie wyleczył ? - absolutnie nie, ciało nadal się leczy. W tym czasie pacjent wykonuje wszystkie czynności, ale musi mieć na uwadze, że struktury te nie są tak wytrzymałe jak sprzed urazu.
  • Czy to oznacza ze każda przepuklina leczy się tak samo sprawnie ? -Nie, u każdego jest to bardzo indywidualny proces zależny od umiejscowienia urazu, chorób współistniejących, nawyków żywieniowych, charakteru pracy zawodowej, wcześniejszych wypadków.

Po co ten post napisaliśmy ? Nie po to, żeby się pochwalić, bo takich przypadków jest w gabinecie sporo, a nagrodą jest zadowolona mina pacjenta. Chcemy abyście zapamiętali, że niektóre przypadki muszą być operowane, ale o ile operacja nie jest na cito i jest jakakolwiek szansa - próbujmy leczenia zachowawczego.

Każde ciało ma swoje własne tempo gojenia. My mu możemy w tym pomóc i wskazać kierunek.

nasi partnerzy

Ortica