klatka piersiowa dolegliwości bólowe

BÓL KLATKI PIERSIOWEJ

Coraz częściej fizjoterapeuta to osoba do której jako pierwszej zgłasza się pacjent ze swoim problemem. Nadal najczęściej jest to problem narządu ruchu, aczkolwiek im dłużej jesteśmy w zawodzie tym częściej problemy pacjentów wykraczają poza skręcony staw skokowy, czy „kolano skoczka”. Niektóre przypadki poprzez swoje objawy, udają dość sprawnie inne schorzenia.

Ból w okolicy mostka, lewego barku/łopatki i kończyny górnej – brzmi znajomo? Pierwsza myśl – zawał mięśnia sercowego, prawda?

Może jednak się okazać, że nasz pacjent nie ma 50 lat, nie pali papierosów, a to, że biegł z przystanku do gabinetu w żadnym stopniu nie nasiliło jego dolegliwości w klatce piersiowej. Nie daje nam to jasnej diagnozy, ale częściowo wyklucza z potencjalnej grupy ryzyka pacjentów z uszkodzeniem mięśnia sercowego. Jeśli po wywiadzie i badaniu stwierdzimy, że pacjent jest zdrowy pod kątem kardiologicznym, należałoby znaleźć przyczynę. Jedną z potencjalnych możliwości jest ból spowodowany problemem z przełykiem, a dokładnie z refluksem żołądkowo-przełykowym. Refluksowi często towarzyszy przepuklina rozworu przełykowego, która sama w sobie zazwyczaj diagnozowana jest przypadkiem gdyż często jest bezobjawowa, aczkolwiek wskazuje na pewne zaburzenia ciśnienia klatki piersiowej i jamy brzusznej. To z kolei wpłynie na napięcie i pracę zwieracza dolnego przełyku. Oczywiście żyjąc w czasach wszechobecnego holizmu i globalnego podejścia do pracy z ciałem historia takiego pacjenta nie kończy się na samej pracy manualnej. Bardzo fajnie byłoby gdyby nasza praca została uzupełniona o wskazówki żywieniowe, u dietetyka klinicznego.

Jeśli chodzi o sam przełyk i jego diagnostykę różnicową należy wziąć pod uwagę np. żylaki, ostre/przewlekłe zapalenie przełyku, czy uchyłki przełyku.

Pamiętajcie o innych możliwych źródłach bólu mogących objawiać się w klatce piersiowej:

• kręgowe
  • żebrowe